treinCameraman Rudy Bouma is van zondag 6 maart tot en met 10 maart afgereisd naar het plaatsje Idomeni aan de grens van Griekenland met Macedonie.

In Idomeni zitten de mensen voor de grens vast en hebben geen uitzicht, er is veel wanhoop. Er staan hekken rondom het kamp en ME die moeten voorkomen dat de vluchtelingen de grens over gaan.
Je ziet mensonterende taferelen in dit kamp waar duizenden mensen vast zitten. Ze leven in kleine tentjes, er is geen fatsoenlijk sanitair.

Documentaire Oorlogskind – 6 maart tot en met 10 maart

Eerste uitzending

Tweede uitzending

Derde uitzending

Vierde uitzending

Vijfde uitzending

Missie Lesbos – 26 oktober tot en met 2 november

Dag 1:

Dag 2: Vluchtelingen op weg met de boot naar Griekenland

Dag 3: Hulp bij omgeslagen vissersboot in Lesbos. Meerdere mensen overleden.

Dag 4: Mensen erg blij met hulp vrijwilligers

Dag 5: Verwerkingsproces erg belangrijk na zware dag

Dag 6: Weinig boten door verkiezingen in Turkije

Dag 7: Terugblik op heftige week Lesbos

Terugkomst in Bolsward (Reportage GPTV)

Reportage in Omrop Fryslan

12063687_10154404902623747_5687374533514226892_nIk bereid me voor op misschien wel één van de zwaarste week in mijn leven. De toestand in Lesbos is met de week slechter geworden. Komende maandagochtend vlieg ik samen met Bolswarder Matthijs Boelens en 36 vrijwilligers naar het gebied om daar een week lang verslag te doen. “Al een paar maanden weten we wat ons te wachten staat”, maar dat de situatie zo slecht is in Lesbos, had ik niet verwacht”, aldus cameraman Rudy Bouma. De weersomstandigheden zijn bar en boos.

1653777_10154404902318747_3192252858979991774_nEr komen gemiddeld zo’n twintig tot dertig boten aan per dag. Lesbos is een eiland dat door de vrijwilligers wordt gerund. In het kamp Moria lopen de spanningen volgens haar op. “Daar zitten tussen de vijf- en achtduizend mensen, terwijl het geschikt is voor misschien tweeduizend mensen. Mensen plegen er zelfmoord en er zijn ruzies. Vrouwen willen kinderen graag meegeven aan vrijwilligers.” Met een dubbel gevoel kijk ik uit naar de komende week.

12049536_10154404902123747_8445211941426613172_nMet toch wel een brok in de keel zal ik komende maandag, samen met de andere vrijwilligers afreizen naar Lesbos. “Voor mij persoonlijk zal het een enorme levenservaring zijn”.

Ik wil de mensen in Nederland laten zien, hoe dramatisch de toestand is in het vluchtelingengebied. We moeten er met z’n allen iets aan doen, want zo kan het niet langer doorgaan. Bekijk mijn videodagboek dagelijks op deze pagina, GPTV en Omrop Fryslan. Extra dank gaat uit naar de sponsoren (rechts) die deze reis voor mij mede mogelijk maken.

Reportage Missie Lesbos op GPTV

12108192_1658120754434521_478784889566108252_n

Aftellen voor organisatie en vrijwilligers “Missie Lesbos”

Dinsdagavond 6 oktober werd de kickoff gehouden bij Hakvoort in Emmeloord en kregen de vrijwilligers de laatste instructies voor een hulpactie op het Griekse eiland Lesbos. Naar schatting gaan zo’n 36 vrijwilligers van 26 oktober tot en met 2 november helpen om voedsel, water en kleding uit te delen.

Bekijk hieronder een reportage en interview met Ramona Brongers:

Wat is het plan met Missie Lesbos “Red de Vluchteling”

MatthijsenRudy De wereld wordt momenteel overspoeld met mensen die voor geweld en oorlog op de vlucht slaan. Het zijn voor vluchtelingen barre tijden. Ze zijn vaak straatarm, verleggen grote afstanden en hebben weinig eten en drinken.

In de wereld worden massaal acties op touw gezet om zoveel mogelijk geld op te halen. Cameraman Rudy Bouma (22 jaar) uit Bolsward reist op 26 oktober tot en met 2 november af naar Lesbos in Griekenland om daar in samenwerking met 38 vrijwilligers van de stichting Live for Lives Foundation een videodagboek bij te gaan houden. Een unieke gebeurtenis en een moment om naar uit te kijken.

Het wordt een videodagboek uit de ogen van de vrijwilliger. Wat doet de vrijwilliger midden in de situatie op Lesbos en onder welke omstandigheden werken zij en leven de vluchtelingen. In totaal worden er zeven uitzendingen opgenomen.

“Het doet mij veel om te horen onder welke omstandigheden vluchtelingen leven. Voor mij is het een unieke kans om mijn grenzen te verleggen en mijn levenservaring uit te breiden. We zijn erg benieuwd naar wat ons staat te wachten. Het zal vast moeilijk en emotioneel worden”, aldus de ambitieuze tv-maker Rudy Bouma.

Eén van de vrijwilligers is Matthijs Boelens uit Bolsward. Ook voor hem gaat het een spannende ervaring worden. Matthijs zat al een tijdje te denken of hij daadwerkelijk iets kan betekenen om bij te dragen met hulp aan de vluchtelingenproblematiek . “Om iets te kunnen betekenen, lijkt het mij een goed plan om de gezinnen met kinderen fysieke hulp te gaan bieden in de vorm van vermaak, eten en drinken”, aldus Matthijs.

Het videodagboek wordt dagelijks geplaatst op Youtube. De video’s worden verspreid op de sociale media van o.a de Stichting Live for Lives Foundation , het mediaplatform www.frieslandactueel.nl en via Omrop Fryslan en GPTV.